torstai 3. tammikuuta 2013

Kahden maan välissä

Photobucket

Siinäpä se ajatus, joka on kummitellu mun mielessä nyt jokusen aikaa, välillä hieman taka-alalla ja välillä enemmän pinnalla. Suomi vai Saksa ? Ennen mun lähtöä ees koko au pair-vuodelle, olin aatellu, että jos kaikki menee siellä hyvin, saattaisin jopa jäädä Saksaan. Ja niin siinä sitten kävi, että kaikki alkoi mennä tosi hyvin. Tai ehkä lähtöolosuhteet saattoi vaikuttaa asiaan - Suomessa mä olin pitkään ollut ihan hukassa ja surullinen, pienen kaupungin kuviot ahdisti ja tuntu, että kun oli yhden murheen saanut mielessä käsiteltyä ja prosessoitua, kulman takaa tuli jo seuraava. 

Tottakai mä - niinkun varmaan oon joskus täällä blogin puolella sanonukki -
olin niin onnellinen kun tulin Düsseliin, mä tykkäsin ja tykkään edelleen tästä meiningistä, mikä täällä on niin tosi paljon. Nää ihmiset on niin avoimia ja auttavaisia ja ystävällisiä, ja se on tosi virkistävää. Kai nää lähtöolosuhteetkin vaikutti siihen, että tänne tullessa kaikki oli jotenkin niin uutta ja raikasta ja tuntu hyvältä. Sai alottaa ihan puhtaalta pöydältä ja se tuntu sen kevään ja talven jälkeen just siltä, mitä mä tarttisinkin sillon. Kaikki oli niin hyvin ja mä olin onnellinen ja mä uskoin ihan tosissani, että mä haluan jäädä tänne ja se olis mulle se parempi vaihtoehto.

Ja mikä tilanne on sitten nyt ? Odottamaton, järjetön Suomi-kaipuu iski joulukuussa, ennen mun matkaa jouluksi kotiin. Se oli jotakin, mitä mä en ollu odottanut ollenkaan, koska mä oon niin pitkään halunnu lähtee ulkomaille, se on ollu yks mun suurimmista unelmista. Ja sitten sain jotenki rauhoteltua itteni ennen lähtöä, että Saksa on edelleen vahva ja hyvä vaihtoehto ja mä haluan sitä, kunnes mä menin kotiin ja kaikki tuntemukset ja ajatukset heitti ihan täydellistä kuperkeikkaa. Tajusin kuinka paljon mä oikeasti kaipasin Suomeen ja mun perhettä ja kaikkea säätä ja ruokaa ja Suomessa ajamista autolla ja ihan pöhköjä asioita. Käytiin jokirannassa sukulaisten kanssa yhessä tyylikkäässä ruokaravintola/livemusiikkibar -paikassa ja mä vaan auoin suutani kuinka kauniisti Aurajoen ranta oli valaistu, kuinka nättejä taloja Turun keskustassa oli ja miten chick-paikkoja meillä Suomessa on, miten paljon kotimaista osaamista ja taitoa koko Suomi pitää sisällään. Turku on kaunis, Düsseldorf on...ei niin kaunis. Nyt mä intoilen, kuinka mä haluaisin opiskella (mulla on tällä hetkellä tosi kova opiskeluinto, haluan opiskelemaan !!) Turussa ja syödä suomalaista (kallista) ruokaa ja kävellä pakkasessa ja auringonpaisteessa ja ihailla kuinka kaunis maa Suomi oikeastaan on. Lukea loputtomiin hyviä kirjoja ja käpertyä peiton alle ja juoda kuumaa kaakaota. 

Silti mua pelottaa, mihin se alun Saksa-hypetys katosi ? Kyllä mä silti tykkään olla täällä, mä pidän tästä suurkaupungista ja edelleen, täällä on vapautta tehdä asioita ehkä enemmän. Mä oon tullu lähelle niitä kysymyksiä ja päätöksiä, jotka tuntuu nii aikuisilta ja itsenäisiltä ja se pelottaa myös. Aina ennen on voinu kysyä neuvoa äitiltä tai mun perheeltä, mutta täällä monissa asioissa niin ne päätökset ja pohdinnat on joutunu tekemään yksin, ja ehkä se tulee nyt selkeämmin esille tän suomi-saksa jojoilun kanssa. Mitä jos mä valitsenkin "väärin" ? Kun toisaalta miettii niin "väärä" valinta on hassu käsite, koska ei asiat oo ikinä mustavalkosia. Molemmissa vaihtoehdoissa on hyviä ja huonoja puolia, mutta en mä silti haluaisi joutua katumaan sitä päätöstä, minkä ikinä sitten teenkään, ja sitäkin enemmän, että tekisin ne päätökset oikeista syistä. Miten sitä oppii päättämään mitä haluaa eniten, kun on monia tärkeitä asioita ?

Huh, tuntuu hurjalta ajatella tätä, kun on toisaalta yrittäny työntää sitä mielestä pois koko kysymystä tänne palattua. Onko jollakulla muulla sellanen pelottava tunne tulevaisuudesta ja päätöksen teosta ja itsenäistymisestä ? Tiiän kyllä, että jossakin jollakulla muullakin on pakko olla jotaa samankaltasia ajatuksia, mutta tän asian suhteen täällä Saksan päässä on vaan vähän juttukaverit vähissä.  Nyt pitää kyllä saada taas ajatukset muualle ja alottaa se vaikka kuuntelemalla tätä :-)


8 kommenttia:

  1. Ite oon käyny täs nyt vähän aikaa monta eri pohdintaa, että mihin menis opiskelee ymsyms. Mutta oon todennut et nyt on vaa ajatukset alkanut loksahtelee paikoillee.

    kysymys on ennemmin etkä mitä haluaa tehdä elämässään, mihin sydän vie niin sitä kantsii lähteä tekee. Ei ajatella muiden mielipiteitä eikä aiempia haaveita ku ne muuttuu kokoaja.

    Positiivisella asenteella vaan elämää kohti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi positiivinen asenne oli yks mun uuden vuoden lupauksista, et vaik mikä tulis ni yrittää pysyy positivisena ja miettiä niitä elämän positiivisia juttuja ja mitkä kaikki asiat on elämässä hyvin.

      Sydän tällä hetkellä kallistuu kyllä vähän enemmän tonne kotimaan puolelle, mutta sekin on jo aikasemmin muuttunu useasti, etten osaa sanoa mitään varmaksi. Jos mulla olis jo tutkinto, niin olis helpompaa päättää, ainakin nyt tuntuu siltä.. Mutta tällä tilanteella mennään ja mietitään, et mitä mä oikeesti haluan. Onhan siitä kaikki muutkin selvinny, vaikka välillä tuntuiskin vaikeelta !

      Poista
  2. *nostaa kätösen*
    Tulin just tänään Suomi-lomalta takas Lontooseen ja tuntuu että mua revitään nyt niin kahteen suuntaan. En oikein viihdy Helsingissä (ja muuallakaan Suomessa en osais kuvitella asuvani) mutta se on kuitenkin mun koti koska siellä on perhe ja suurin osa ystävistä ja jotenkin tuttua ja turvallista. Lontoo taas kaupunkina on rakkaus, mutta silti en tiiä osaisinko sitten asua täällä vielä aupparivuoden jälkeen. Tähän päälle vielä stressi siitä että opiskellakin pitäisi jossain vaiheessa, ja kyllä ahdistaa. Mutta aina me jotenkin selvitään! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ah, ihanaa mä en oo siis yksin ! On jotenkin vaikee priorisoida niitä asioita mitkä on tärkeitä - Saksassa mua mietittyttää, et mitkä tekijät olis ne mitkä mut pitäis just täällä alueella. Onko ihan pöhköä aatella, ettei haluu asuu rumassa kaupungissa ? Düssel on ruma ja sitten Suomessa miettii, että mikä ihana luonto vaikka meillä on ja nättejä kaupunkeja (en kyllä osais varmaa kuvitella asuvani muualla ko Turussa). Ja kun loppupeleissähän nyt itte pitää se päätös tehä. Hui ! Mutta joo, kyl me selvitään !

      Poista
    2. Ymmärrän sua, mä kärsin koska Helsinki on ruma ja Lontoo kaunis... Turku on kyllä ihana ja mäkin oon harkinnut siellä opiskelemista mut en sitten tiedä kun perhe ja kaverit on tosiaan Helsingissä :/

      Poista
    3. Nii-in, ikuisuuskysymyksiä, joihi kuitenki pitää vastata hyvin pian..

      Poista
  3. Heippa, pystyn hyvin vahvasti samaistumaan siun ajatuksiin. Mie oon myös au pairina Saksassa, nyt 7 kk. Ja ennen vuoden vaihdetta kävin vahvaa henkistä kamppailua, sillä tuntui että minun on pakko päästä pois täältä. Vaikka alussa kaikki täällä tuntui niin ihanalta. Suuri kaupunki, avoimempi kulttuuri, ja aivan ihana host-perhe. Erilaiset tunteet kuuluu elämään ja varsinkin elämään ulkomailla, vieraassa kulttuurissa jne. Varsinkin kun en ole vieläkään löytänyt hirveästi saman ikäisiä kavereita, joiden kanssa viettää aikaa, tuntuu täällä oleminen välillä todella rankalta. Mutta loppujen lopuksi täällä ollessa olen saanut ihan mielettömästi uusia kokemuksia ja tavannut mielenkiintoisia ihmisiä. Jos nyt luovuttaisin, niin varmasti kaduttaisi !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mulla on aika samoja fiiliksiä.. Ei oikeen tiiä mitä tehä ja tuntet heittelee laidasta laitaan. Mut kiva tietää, etten oo näitten tunteitten kanssa yksin !! :-)

      Poista